Sokszor halljuk, hogy a jóga Testi, Lelki és Szellemi
egyensúlyt teremt, de hogyan is működik ez valójában? Mi is történik pontosan? Hogyan jön létre ennek a hármas egységnek az egyensúlya?
A válasz a hormonrendszer szabályozásában rejlik. A hormonrendszer egyenletlen működése számos problémát okoz a mindennapokban, hiszen a hormonok közvetlenül befolyásolják hangulatainkat, érzelmeinket és ezáltal gondolatainkat.
A hormonháztartás nagyon könnyen felborul a helytelen, stresszes életmód, dohányzás, alkoholfogyasztás, mozgásszegény életmód és rendszertelen étkezés hatására.
A dohányzást és alkoholfogyasztást könnyen el tudjuk kerülni és oda tudunk figyelni arra is, hogy milyen minőségű és mennyiségű ételeket fogyasztunk. De a stressz más. A mai világ eléggé felgyorsult és ez igen sok stresszel is jár. A stressz elkerülhetetlen, hiszen az élet természetes velejárója, viszont nem mindegy, hogy hogyan reagálunk ezekre a helyzetekre. A reakcióinkat már megválaszthatjuk. De ez egy másik poszt témája lesz majd☺️
Vannak olyan életszakaszok, amikor a hormonháztartás felborulása természetesnek tekinthető. Ilyen például a változókor, serdülőkor illetve a várandósság, de itt sem mindegy, hogy ezt az átmenetet, hogyan éljük meg.

Ebben tud segíteni a rendszeres jógagyakorlás. Segít, hogy az átmenetet könnyebben éljük meg és segít a helytelen életmód okozta hormonális problémák helyreállításában, a stressz kezelésében.
Ugyanis a jóga ászanái a hormontermelő mirigyekre jótékonyan hat, stimulálják azokat.
Például az egyik legismertebb és legkönnnyebben elsajátítható ászana a mardzsri (macskapóz,homorítás-domborítás), melyet kifejezetten ajánlott menstruációs időszakban végezni, mert segít a görcsök megszüntetésében, emellett jótékonyan hat az egész endokrin rendszerre.
Ott van még például a pashcsimottánászana (nyújtott ülésben előre hajlás), amely szabályozza a hasnyálmirigy működősét, ezáltal segít a cukorbetegség megelőzésében, vagy már kialakult betegség esetén kedvezően hat a hasnyálmirigy működésére.
Illetve a lefelé néző kutya póz, amely azon kívül, hogy serkenti az emésztést, jótékonyan hat az anyagcserére és a pajzsmirigy működésére.

Lehetne még taglalni az ászanák jótékony hatásait, de inkább gyere és tapasztald meg Te magad!

Írta: Tóth Alexandra