Gerincjóga

Gerinc prevenció – Kell ez nekem?

A gerincbántalom népbetegségnek számít.  Becslések szerint a lakosság 80-90%-át érinti, vagyis 10 emberből nyolcan vagy kilencen panaszkodnak hátfájásra.

Bruce Latimer amerikai antropológus szerint a gerincbetegségek elsődleges oka a két lábra emelkedés, mely számos változást idézett elő az idők során. Ilyenek az ellapult lábboltozatok (lúdtalp), a csigolyaközti porckorong magasságának fokozatos csökkenése, és a sérvesedésre való hajlama, vagy a kismedence előredőlése.

Ez természetesen igaz, de nem teljes mértékben fedi a valóságot, hiszen kellően rég álltunk két lábra ahhoz, hogy szervezetünk alkalmazkodjon ehhez a testhelyzethez. A probléma sokkal inkább abban rejlik, hogy testünket, gerincünket a mindennapjaink során nem megfelelően használjuk, helytelenül terheljük, illetve túlterheljük. Nagyon leegyszerűsítve az emberi testet nem arra “tervezték”, hogy egész nap statikus terhelésnek legyen kitéve, üljön és görnyedjen, sokkal inkább arra, hogy folyamatosan mozogjon.

A gerincbántalmak valódi oka a sok ülés, a statikus testhelyzetekben eltöltött szabadidő, a mozgásszegény életmód, a túlsúly és a pszichés túlfeszítettség. A gerinc helytelen terhelése- túlterhelése aztán az izomegyensúly megbomlásához vezet, melynek következtében egyes izmok görcsössé, feszültté válnak, mások pedig elgyengülnek, helytelen tartás alakul ki. Ennek tünete a fájdalom…

A tartásért felelős izmok ereje, rugalmassága, funkciója a speciális gyakorlatokból összeállított gerincjógával helyreállítható, fejleszthető, fenntartható és tudatosítható. Ha már kialakult valamilyen degeneratív elváltozás, természetesen gyógytornász, szakorvos segítsége szükséges.

De alapvetően a gerincbántalom megelőzhető! Az elsődleges prevenciónak hihetetlenül nagy szerepe van az egészséges, fájdalommentes gerincműködés megtartásában. Nagyon nagy szükség van a tudatos gerincvédelemre. Ezért érdemes figyelni napközben a helyes testtartásra, kerülni a gerinc túlterhelését és helyesen megválasztani azt a fizikai aktivitást, amit aztán napi szinten gyakorlunk.

A gerincjóga gyakorlatsorai nemcsak a gerincre hanem az egész testre hatnak. Rendszeres gyakorlása növeli a testtudatosságot, erősebbé, rugalmasabbá teszi az izmokat, harmonikusabbá a mozgást, segít elsajátítani a helyes tartást. Kedvezően befolyásolja a pszichés egyensúlyt, önmagunk jobb elfogadását, növeli az önbizalmunkat, lelkierőnket, javítja a hangulatunkat, jó közérzetet biztosít. Hatékony ellenszere lehet az elhízásnak, hozzájárul a szexuális aktivitás megőrzéséhez. Testi és szellemi teljesítőképességünk megtartása, megfelelő életminőség fenntartása mellett számos betegség elkerülésére is jó esélyt ad.

Szeretettel várlak a gerincjóga órákon vagy a következő gerincjóga workshopon!

Palotás Réka